Regler

TREFF:
Når du blir truffet skal du rope «Hit» eller «Treff» høyt og tydelig! Sleng deg ned, rull rundt, spill truffet mens du roper på «MEDIC»,  Legg så deathrag (oransje tøystykke) på hode for og vise spillere du er truffet. Du er selv ansvarlig for og ha bandasje med deg som medic kan binde rundt armen/treffsted. Du kan heales 2 ganger av en medic, for så måtte gå til spawn. Du kan kun spawne på spesielt oppmerket steder. Hver side vil ha hovedspawn ca 200 meter unna eget KO, dette kan IKKE overtas av det andre laget!

Bandasje heal tid (Medic): 60 sekunder (tourniquet, bandasje, "smertestillende", håndpåleggelse)
Spawn tid: Hvert kvarter. F.eks: 12:00, 12:15, 12:30 osv. DVS: Kommer du til SPAWN 12:29, så kan du spawne 12:30 og har kun vært i spawn i ett minutt. Kommer du til SPAWN 12:01, MÅ du vente i 14 minutter til klokka er 12:15.

Blø ut tid/Vente på medic tid: 8 minutter. Etter disse minuttene er du «DØD» og MÅ gå rett til SPAWN. Gi beskjed om «DØD MANN GÅR», ha DEATHRAG på hode og gå til SPAWN. (Dette vil si: det er ingen som kommer å hjelper deg, du vrir deg i smerte pga skuddsår i beinet (f.eks) og du "blør ihjel"! Gå til spawn!)

NB: En medic må være tydelig merket med armbånd eller patch! Om ikke medic er merket, er det å regne som buddyheal og dommere vil ta dette som juks!

SPAWN:
Det er ett eksisterende spawn på området som vil kunne nyttes av begge lag. Dette vil IKKE bli merket på ingamekart, men vil være merket på ett eget kart som henger i safezone. 
Dersom det er kamper rundt eller i nærhet av et spawn, vil dette spawnet ikke være tilgjengelig mens det foregår kamper rundt spawnpunktet.
Begge sider vil ha et spawnpunkt som ikke kan mistes og dette er i HQ for hver side. Dette punktet vil ikke være tilgjengelig dersom det er kamper rundt HQ. Spillere vil da måtte vente til kampene er over. Det er heller ikke tillatt for motstanderlaget å holde fiendens HQ unormalt lenge da dette vil hindre at spillere får spawnet. Dersom et lag lykkes i å ta fiendens HQ skal området kjapt letes gjennom etter intel, for deretter å trekke tilbake for å muliggjøre spawn for det andre laget. Spawn vil være ca 200 meter fra HQ for begge sider, godt merket.

Det vil også i år være 4 eller 5 ammodrop på området. Disse vil fungere som spawn for det laget som "eier" dette punktet. Egne regler for disse punktene vil henge oppe ved hvert punkt! Disse punktene kan holdes av et lag og for at motstanderene kan benytte seg av punktet må punktet overtas. Det vil ikke være mulig å spawne før kamper rundt punktet er over. Det vil også i år være eneste mulige sted for etterforsyning av ammo i spillområdet, eneste alternativ er egen sides HQ!
Disse punktene er oppdragsbaserte og vil IKKE bli merket på ingamekart, men må finnes/letes etter. Ledere for begge sider vil etterhvert få en kartreferanse for hvert punkt!

MEDIC:
En medic for hvert 5 lagsmedlem.
Medic kan ha så mange bandasjer han vil.
Alle medicer MÅ merkes med hvitt bånd med rødt kors eller medicpatch (hvit og rød), minimum 8cm x 8 cm patch.

INGENIØR:
Dette vil ledere for hver side få informasjon om når det kommer til antall og oppgave per side.
Det er KUN ingeniører som kan utføre gitte oppgaver som:
- IEDlegging og IEDrydding
- Rigging av eksplosiver
- Artilleri/BKild
- Rep av samband
- Healing av kjøretøy (se egne regler)
- Breaching

Alle ingeniører MÅ merkes med sort bånd på motsatt arm enn lagsfarge.
Egne ingeniør-lag er å foretrekke! Avtal dette med leder for din side!

MINER:
Ved funn av miner må/kan disse desarmeres av ingeniører.
1 ingeniør bruker 1 minutt per mine uansett antall ingeniører som deltar på desarmering av miner.
Da minene er desarmert er disse off game. For å få disse i spill igjen må de leveres til crew/eller legges i krysset ved helikopteret for pick up av crew.

BLINDFIRE:
Når man skyter skal man se hva man skyter på. Man skal altså ikke stikke våpen over stillinger, rundt kanter eller trær og fyre løs uten at du ser hva de skyter på. Medspillere kan sitte rett rundt den kanten å få en salve i ansiktet. Når det er sagt er det derimot lov til skyte gjennom sprekker og hull, så lenge man ser klart hva man skyter på. Spill området som det er!

TURGÅERE:
Sivile eller turgåere i området kan skje, og disse SKAL IKKE skytes, siktes, eller trues på noen måte. Ser man en sivil i spilleområdet legger man fra seg våpen og roper høyt: «SPILL PAUSE». Spillere som hører dette skal gjenta ropet så alle hører det. Uten våpen kan man nå gå bort til den sivile og forklare høflig at ett airsoft spill pågår.

BRILLER:
Briller skal være på alle steder under hele spillet. Eneste unntak er i telt når man sover og safezone! HUSK: Godkjente vernebriller.

LEIR:
Det vil være felles leir. Alle våpen skal sikres og totalt forbudt mot testskyting i leir.
NB! Hvis du på en eller annen måte må testskyte ditt våpen, gå til SAFEZONE og benytt angitt sted der du chronet våpen når du kom på spill. Husk briller!

SAFE ZONE:
Det er ikke lov gå med magasin i våpen når man befinner seg i safezone. Det er ikke lov å skyte inne i safesone osv. Eneste unntak er ved testskyting eller chroning på merket sted!
Det vil ikke være mulig for andre en CREW å sove i Safe Zone.
Bruk utplasserte søppeldunker til søppel og askebeger til sneiper. Dette er for alles trivsel. Plukk også opp søppel etter deg ute på området og ta det med til Safe Zone!

BIL / ATV:
Fører kjører med vindu lukket på begge sider. For å ta ut sjåfør gjelder skudd i frontrute og begge sideruter. Husk, ærlighet varer lengst.
Blir sjåfør tatt ut er kjøretøy IKKE tatt ut. Bilen vil gå som normalt, men sjåfør må ha medichjelp eller byttes ut med en annen sjåfør. 
For ATV gjelder vanlige treffregler på fører. Blir fører tatt ut ved treff er kjøretøy fortsatt operativt.
Det er kun en ingeniør som kan "heale" bilen. Dette gjelder kun ved påkjørsel av IED. Ved påkjørsel av IED MÅ du ha to ingeniører for å "reparer" bil/atv!
"Brenn ut tid" kjøretøy: 10 minutter
"Rep" av kjøretøy: 1 ingeniør 30 minutter, 2 ingeniører 15 minutter.
Spawntid kjøretøy: 1 time fra ankomst spawn.
Blir bil/ATV truffet av en 40mm granat/IED gjelder "vanlig" medic regel for kjøretøy. (bruk av ingeniør på kjøretøy)
OBS! 40mm granat MÅ varsles før avfyring ved å rope "40, 40, 40"! Dette for å få gjeldende treff og gjøre fører/passasjerer oppmerksomme på 40mm granat!

Alle kjøretøy må meldes fra om på forhånd! Dette så vi ungår KØ i spillområde, men også for å balansere fraksjoner. Om man ikke sender innmelding av kjøretøy til oss, kan du i verste fall ikke benytte den på spilldagen. Alle kjøretøy (bil/atv) MÅ merkes med flagg i korrekt farge til ditt lag. Flagg MÅ være minimum 50cm x 50cm.
Send oss en e-post om ditt kjøretøy til greenmistgame@gmail.com
Det er 100% vikeplikt for «Spill-leder» kjøretøy under spillet. Man må flytte seg raskt og vike i alle situasjoner.
MAX 30 km i timen! Pass på hvor du rygger! Sikkerhet først! Husk Deathrag til bil!

Boltsniper, semisniper og fastmontert MG kan ikke skyte mot bil! Dette pga FPS på våpenet.(450FPS max/550FPS max)
Topcover på kjøretøy kan kun ha plate/plexiglass eller lignende i forkant av seg selv, tårn rundt hele topcover er forbudt!

Sårede og "døde" personell MÅ selv flytte seg for innkommende kjøretøy. IKKE ligg i veien! Dette pga sikkerhet!

AMMO:
Maks 9 stk magasiner, 130 skudd maks per magasin.
LMG/MG: 4000 skudd maks i magasin.
SAW/IAR: 2000 skudd fordelt på fritt antall magasiner (M27, RPK, L86 LSW osv)
Dersom du går tom for ammo, kan du kun lade opp magasiner i felt i egnet ammodrop. Har ikke din side noe ammodrop, må dette tas av din side før du kan lade opp. Alternativt kan du gå tilbake til base og lade opp der uavhengig av ammodrop. Det vil ikke være mulighet til å lade utenfor egen base, utenfor ammodrop eller i spawn.
HighCap magasin er totalt forbudt, dette anser vi som juks!

FPS:
0 – 350: Full auto. 0 m sikkerhetsavstand.
350 – 450: Kun singelskudd. 20 m sikkerhetsavstand.
450 – 550: Kun bolt-action. 30 m sikkerhetsavstand.
350 – 450: Helauto, kun stasjonært/kjøretøysmontert (mitr.på trefot). 20m sikkerhetsavstand m. trygt skuddfelt.
SIBO: MAX 300 FPS (kun semi inne i bygg, når begge spillere befinner seg i bygg)
10 meter på utsiden av bygg vil bli definert som innendørs ved skyting mot/inn i bygg.
PANG DU ER DØD ordningen oppfordres til å bruke om man kommer innen 5 meter av motstander. Kun en person kan man «pang» du er død på.
ALLE VÅPEN CHRONES FØR SPILLSTART OG MERKES! DET VIL  BLI FORETATT STIKKONTROLLER I FELT.

ALKOHOL / RUSMIDLER:
Dette er selvfølgelig strengt forbudt under spill! Får vi inn melding om berusede personer vil disse bli utestengt fra spillområde. 

SPILLAVGIFT:
Betaling av spillavgiften på kr. 450,- skjer til konto. Alle som har betalt blir merket.

VANN/MAT:
Det vil være tilgang til flere 20L kanner med vann i safezone, spawn og baser. Ellers må spillerene selv sørge for vann i felt, samt mat.

STRØM:
Det vil være mulig med strøm også i safezone. Vi tar ikke ansvar for noe som blir plassert uten tilsyn.

ANKOMST:
Vi anbefaler at folk kommer tidlig lørdag for innsjekking. Så vi kan få startet spillet kl 12:00. GREEN MIST CREW vil være på plass fra fredag og anbefaler at de som har mulighet til å komme fredag kommer fredag. Dette for å avlaste stor pågang på lørdag. Vi vil vel alle at spillet skal starte så tidlig som mulig? ;)

DAG OG NATT:
Vi vil stanset spillet når det blir mørkt, ca kl 21.00. Felles leir og sosialt. Vi starter opp spill igjen tidlig søndag.

KART:
Husk ta med kart, print gjerne ut 2 og gi bort et kart til en som har glemt kart!

SAMBAND:
GREEN MIST CREW anbefaler alle deltagere å ha med samband.
Det er ikke lov å avlytte motsatt lag sitt samband. Under enkelte oppdrag kan dette gjøres, men da kun etter spesiell tillatelse fra SL.

SOVE?
Husk ta med telt selv, om du ikke har avtalt sove i andres telt. Det blir ikke satt opp telt fra vår side.

NB! Camping i SAFEZONE er strengt forbudt for deltagere.

TOALETT:
Toalett vil være tilgjengelig ved safezone. Det er strengt forbud å urinere rundt stillinger / bygg i spill-område. Spillere må enten gå et stykke inn i skogen eller gå til safezone. Det er lite hyggelig å kravle rundt i andres urin.

ARMBÅND:
Vært lag har egen farge og du må selv ta med rødt, gult eller blått armbånd til spillet (dette er påbudt, ser dommere brudd på dette vil du bli bedt å ordne det ASAP). Husk også ta med 2 stk bandasjer.

ALDERSGRENSE:
Det vil være 16 års aldersgrense på The Green Mist. Norsk lov krever at de under 18 år har verge med dem under spill. Er du under 18 år, må du selv ordne med verge før spill.

NB: Dersom du er 16 eller 17 år, skriv opp navnet og alderen til den som er verge på påmeldingen.

SIVILE (fraksjon):
Viktig. Spillere skal forstå at det ikke er tillatt skyte på sivile før de blir skutt på først. Skulle en sivil skyte og bli drept eller komme seg unna, vil ikke dette være en person man kan skyte på senere i spille. Da gjelder reglen på nytt. Skulle spillere bryte denne reglen for «moro» skyld, vil advarsler bli gitt. For mange advarsler kan føre til bortvisning av den spiller.

De sivile er der for en grunn, det er DU som er inntrengeren! Green Mist Crew anbefaler å bruke de sivile på riktig måte...

FANGER:
Personer som roper på medic kan heales av motsatt lag for så å bli tatt til «fange». Alle spillere kan velge å motsette seg dette. De må da gå rett til spawn. Motsatt lag har derimot krav om å se kart eller annen informasjon (ikke beholde men kun se). I noen tilfeller er «fanger» en rolle som spilles i forbindelse med ulike oppdrag. Det er da viktig man har en «markør» som skal reddes eller lignende. Rollen som fange er tidsbegrenset og er kun en del av spillet grunnet informasjon eller annet oppdrag. Rollen er selvfølgelig helt frivillig for spillere.

DRONE:
Det vil ikke være lov for spillere og benytte droner under våre spill.

PYRO/RØYK OG ANDRE RELATERTE ARTIKLER:

Godkjente røykgranater ihht NASFreglement vil være tillatt på dette spillet!
MERK: Kun av fargen BLÅ eller LILLA!
GUL og GRØNN vil KUN være tillatt for GREEN MIST CREW!

Green Mist Crew vil på det sterkeste anbefale ALLE deltagere å rydde opp igjen brukte røykgranater. Det vil bli premiering til den som leverer inn flest brukte røykgranater!

Antall røykgranater vil bli begrenset per lag, deltagere må selv kjøpe inn godkjente røykgranater for bruk under spill! 
Det vil kun bli tillatt å ha med 4 stk per lag ut i spill om gangen. Er disse brukt, kan du få etterforsyning i egen base.


Det vil IKKE under noen omstendigheter være lov for deltagere å benytte seg av følgende:

  • Knallskudd
  • Kinaputter
  • Flashbang
  • Sjokkgranater
  • CS granater og andre ABC midler

Airsoftgranat av merket Tornado, både med Impact og Timer, og andre granater som veier like mye eller mindre og ikke benytter pyroteknikk, er tillatt brukt på spill. Følgende regler er gjeldende for bruk av granaten:

  • Granaten må kastes med underarmskast.
  • Granaten skal ikke kastes i hodehøyde.
  • Granaten kan slippes/lempes inn vinduer, over stillinger og lignende.
  • Granater skal sikres i safezone.
  • Det skal ikke benyttes BBs tyngre en 0,2 gram.
  • Granaten skal kastes maks 5 meter.
  • Granaten skal ikke kastes inn vindu/over stillinger fra avstander over 1 meter.
  • Granaten skal ikke kastes direkte på andre spillere.

Granaten er tiltenkt brukt i SIBO, samt mot fastmonterte stillinger, da innenfor 5 meter.

 

 

 

ANNEN INFORMASJON:
Når det gjelder hull, gjerder, tak osv. ser vi på dette som helt naturlige ting i et spill. Alt er som du ser det! Så ikke lag egne regler rundt hva som er lov. Det er lov å klatre over et gjerde! Det er lov å skyte gjennom et hull eller sprekker i en dør/gjerde! Eneste som er viktig, er at man alltid skal se det man skyter på (no blindfire)! Dette for å begrense unødig skade. Vær også obs på andre spillere du ikke ser som kan løpe forbi akkurat det hullet du skyter igjennom. Sånn ellers gjelder jo FPS regler og avstander i tillegg. Bruk og spill området som det er!

GREEN MIST Crew vil være til stede med refleksvester.
Det vil bli tatt stikkprøver med chrono i felt.

Kjefting og sutring er strengt forbudt på spill! Har du en klage kan dette tas opp med CREW. Personer som gjør dette under spill ødelegger opplevelsen for andre og vil i verste fall bli bortvist fra område.

OP Green Mist er et SEMIMILSIM airsoftspill. Ta hensyn til dette når det kommer til oppdrag, bane, beskjeder og meldinger fra Crew/Eget KO. Det er IKKE meningen at troppsjefer på hver side skal vite alt før spillstart.
Det er fult mulig du blir sendt ut på oppdrag til andre siden av banen uten å finne noe som helst eller å oppleve fete trefninger. Men akkurat dette oppdraget kan bli meget viktig senere i spillet og for eget KO.